Waarom zijn kijkcijfers zo belangrijk

De tv wereld is een bijzondere wereld en de realiteit is dat men niet meer zonder tv kan. Of je nu tv kijkt omdat je van series en films houdt of dat je graag op de hoogte wilt blijven van alles wat er in de wereld speelt en gaande is. De tv is sinds haar intrede enorm bepalend voor de samenleving. Tv zenders doen er van alles aan om mooie, aantrekkelijke tv programma’s te produceren om publiek te trekken. Hoge kijkcijfers halen is voor iedere tv zender van cruciaal belang. Maar waarom is dat nu zo? Waarom zijn kijkcijfers zo belangrijk? Dat lees je hier in deze blog!

Bron van inkomsten

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, kijkcijfers zijn een bron van inkomsten voor de tv producenten. Als een tv programma goed scoort onder het publiek betekent dit een enorme bron van inkomsten voor een tv producent. Vergeet niet dat een tv productie enorm veel geld kost. Alle technici, de presentator, promotie voor het programma en de zendtijd. Er zit enorm veel geld in een productie.

En dat geld willen producenten uiteraard terug verdienen en niet alleen terugverdienen maar ook winst maken. Die winst kan namelijk weer geïnvesteerd worden in andere tv producties. Met maar één doel, de zender zo populair mogelijk maken. Hoe beter een programma scoort en dus hoge kijkcijfers heeft des te interessanter wordt het programma voor adverteerders.

En die advertenties kunnen echt een heleboel geld opleveren. Een reclameblok bij een zeer populair programma is gewild en de adverteerders zullen bereid zijn om de concurrenten af te troeven, en daar gaat serieus geld in zitten.

Merchandising

Als de kijkcijfers van een tv-programma goed zijn is het voor een tv producent interessant om met andere (externe) partners merchandising op te starten. Dit is dan ook gelijk weer een extra bron van inkomsten. Wat is merchandising? Merchandising wil zeggen dat de commercie inzet op fan artikelen. Een mooi voorbeeld hiervan was Idols begin jaren 2000.

Idols was het eerste televisieprogramma wat draaide op talent. Wie meende goed te kunnen en van mening was popster te kunnen worden kon zich opgeven. Het resulteerde tot hilarische televisie met audities van mensen die totaal niet konden zingen en ook onverwachte pareltjes die de sterren van de hemel zongen.

Idols werd een regelrechte tv hit. Het gevolg was dat er overal Idols fanartikelen te koop waren en die waren ook enorm populair. Een mooi voorbeeld van merchandising door het succes van een tv-programma.